Binni selges til FC Groningen

Brynjólfur «Binni» Willumsson fortsetter karrieren i Nederland.

Kristiansund Ballklubb og FC Groningen har kommet til enighet om en overgang for Brynjólfur Willumsson. Islendingen har signert for den nederlandske klubben etter 3,5 sesonger i KBK.

Avtalen innebærer at Kristiansund Ballklubb får en overgangssum for Willumsson, som hadde kontrakt med KBK fram til 31. august 2024.

– Binni har utviklet seg i Kristiansund og tar nå et steg videre i karrieren. Dette er en bra sak for alle parter, og KBK er fornøyd med avtalen vi har gjort med FC Groningen, sier Eirik Hoseth, sportslig leder i Kristiansund Ballklubb.

– Veldig takknemlig

Brynjólfur Willumsson kom til Kristiansund i forkant av 2021-sesongen. Han har spilt 84 serie-, cup- og kvalikkamper for klubben og har scoret 19 mål. I denne perioden har han bekledt roller både som spiss, kant og midtbanespiller.

I januar i år debuterte Willumsson for Islands A-landslag, og han scoret sitt første landslagsmål i en treningskamp mot Honduras. Overgangen til nederlandsk fotball viser at KBK har vært et bra steg å utvikle seg de siste årene, og at klubben er et springbrett videre ut i Europa.

– Først og fremst vil jeg si takk til alle i klubben – til spillere, støtteapparat, supportere og alle som jobber i og rundt klubben. Når jeg ser tilbake, er jeg veldig takknemlig for alle de flotte folkene jeg har møtt og jobbet sammen med, sier Willumsson.

– Og til fansen: Det har vært en glede å spille for dere de siste årene, og kjærligheten jeg har fått fra dere har vært utrolig. Det har holdt meg i gang gjennom alle opp- og nedturene vi har hatt i klubben og når jeg har hatt det vanskelige med skader og andre ting.

– Vil alltid følge KBK

Willumssons nye klubb Groningen er nyopprykket til Æresdivisjonen i Nederland til sesongen 2024/25 etter én sesong på nivå to.

– Jeg har lært så mye, og vokst som person i Kristiansund, og jeg vil alltid følge og heie på KBK. Jeg ønsker dere lykke til i framtiden, sier Willumsson.

KBK takker Brynjólfur «Binni» Willumsson for flotte år på Nordmøre, og ønsker lykke til videre i karrieren!

Kristiansund Ballklubb takker samtidig FC Groningen for godt samarbeid om overgangen.