Gatelaget til Bodø: – Gleder oss!

Både resultatene og det sosiale er viktig når KBK reiser til Nasjonal turnering for gatelag, som arrangeres i Bodø denne uka.

Onsdag til fredag deltar KBKs gatelag på Nasjonal turnering i Bodø. Alle de 31 gatelagene i Norge er med i det som blir den største gatelagsturneringen i Norge noen gang.

KBK har havnet i gruppe med Odd, Fredrikstad og KFUM.

– Det blir tøft, men vi har en sjanse, sier Maria Ellingsen.

– Vi skal prøve så godt vi kan. Det blir artig, vi gleder oss, sier Edvard Warvik.

KAMPENE: Her finner du kampoppsett og resultater

– Bedre enn i fjor

Nasjonal turnering arrangeres én gang i året. I fjor var det Brann som arrangerte i Bergen, og i år er det Bodø/Glimt som tar imot gatelagene på Aspmyra stadion og Aspmyra kunstgress.

Både Maria og Edvard har vært med på Nasjonal turnering tidligere. Resultatmessig ble det ikke det helt store i Bergen i fjor, så nå er det et revansjesugent KBK-lag som reiser til Bodø.

– Resultatene er viktig, sier Maria.

– Ja, vi drar dit for å gjøre det best mulig, legger Edvard til.

– Vi har forbedret oss mye siden i fjor. Det har også kommet inn noen nye spillere, sier Maria.

NTB_HHunjBLxPZo.jpg
Bodø/Glimt er vertskap for årets Nasjonal turnering på Aspmyra stadion og Aspmyra kunstgress. Foto: NTB

Starter med fjelltur

For første gang er det to overnattinger i Nasjonal turnering. På onsdag handler det om opplevelser i nord, når gatelagene samles på toppen av Keiservarden i Bodø.

Første kampdag er torsdag. KBK starter mot Odd kl. 11.00, fortsetter mot Fredrikstad kl. 14.30 og avslutter gruppespillet mot KFUM kl. 16.00.

Alle lagene går videre fra gruppespillet til ulike sluttspill. Sluttspillet er i tillegg slik at dersom laget taper, går man fortsatt videre til ny kamp – slik at alle lagene får tilnærmet like mange kamper i turneringen. Det blir sluttspillkamper både torsdag og fredag.

– Mellom kampene så slapper vi av og nyter å være der. Det er også en del kjentfolk på andre gatelag. Alle de fra de midtnorske lagene selvsagt, men jeg kjenner også noen på Lillestrøm og Fredrikstad. Så det blir en del kjente fjes, sier Edvard.

Tolv spillere og to lagledere fra Kristiansund Ballklubb reiser til Bodø. Til sammen deltar rundt 500 personer i Nasjonal turnering.

Følg med på Gatelaget.no, resultatservice her og på KBKs sosiale medier for oppdateringer om hvordan det går i Nasjonal turnering.