KBK må flytte de neste hjemmekampene

Skader på Nordmøre stadion gjør at vi ikke kan spille sommerens eliteseriekamper i Kristiansund.

På grunn av skadene som er påført Nordmøre stadion er det ikke mulig å få banen klar til kommende eliteseriekamper i Kristiansund.

Det betyr at Kristiansund Ballklubb må spille sine neste hjemmekamper på alternative arenaer som er tilrettelagt for VAR og godkjent for kamper i Eliteserien. Det finnes ingen andre slike anlegg på Nordmøre (se turneringsbestemmelser nederst i denne saken).

Kristiansund Ballklubb har siden torsdag hatt flere møter med Norges Fotballforbund, Norsk Toppfotball og de involverte i arbeidet med kunstgresskifte på Nordmøre stadion. Vi jobber nå med både å få vår hjemmebane spilleklar igjen, og å finne løsninger for KBKs kommende kamper i Eliteserien.

Med informasjonen vi har i dag, ligger det an til at Nordmøre stadion kan bli spilleklar rundt 1. september. Det vil si at de fire neste hjemmekampene blir berørt av situasjonen som har oppstått.

Neste hjemmekamp er KBK-Fredrikstad som var satt opp søndag 7. juli. Denne kampen vil etter planen bli spilt på alternativ arena enten lørdag 6. juli eller mandag 8. juli.

For de påfølgende hjemmekampene, mot Sandefjord (21. juli), Lillestrøm (4. august) og Molde (18. august), jobbes det med løsninger for utsettelse eller spill på alternativ stadion. Sesongkortinnehavere, sponsorer og alle andre vil få informasjon om tid og sted for kampene etter hvert som dette blir bekreftet.

Det vil også komme informasjon om arbeidet med Nordmøre stadion når dette er mer konkret. Både underlaget, varmeanlegget og gresskvaliteten må være på nivået som kreves i Eliteserien før vi kan spille våre hjemmekamper i Kristiansund.

I turneringsbestemmelsene for Eliteserien stilles det krav til arenaen om blant annet minimum tilskuerkapasitet på 3.000 seter, godkjent flomlys, undervarme, automatisk vanningsanlegg, videoovervåkningssystem, gress av FIFA Quality Pro-standard og størrelse på spilleflate som tilsvarer de internasjonale bestemmelsene.

Dette er en tung situasjon for Kristiansund Ballklubb. Vi håper at supportere, sponsorer, frivillige og andre støttespillere er med oss i tiden framover!