Slik gikk det med KBK-spillerne på landslaget

Fire KBK-spillere har vært på landslagssamling den siste uka.

Bildet: Adrian Kurd Rønning etter kampen mot Danmark.

Samtidig som det har vært spillefri i Eliteserien, har en del KBK-spillere vært på reise med aldersbestemte landslag. Denne gangen ble fire KBK-spillere tatt ut: Haakon Haugen, Adrian Kurd Rønning, Hilmir Rafn Mikaelsson og Aron Benjaminsen.

Haakon Haugen var for første gang en del av troppen til Norge G17 under firenasjonersturneringen i Sverige, Han debuterte mot Danmark på lørdag, og spilte hele kampen som høyreback.

G17-landslaget ledet fortjent 3-1 etter 80 minutter, men så scoret Danmark hele fire mål slik at det endte med 3-5-tap for Norge.

Tirsdag ettermiddag var Haugen igjen i startoppstillingen med trøye nr. 2 da Norge møtte Belgia. Freiøyingen spilte 70 minutter i kampen som Norge tapte 0-1.

Turneringen i Sverige var en del av forberedelsene til EM-kvalifiseringen neste høst.

Haakon Haugen spilte 160 minutter over to kamper for Norge G17. Foto: NTB

Også KBKs nysignering Adrian Kurd Rønning har representert Norge de siste dagene. Torsdag startet han for Norge G18 som slo Nord-Irland 2-0 på Melløs stadion i Moss. Norge byttet omtrent hele laget i pausen for å gi flest mulig spilletid, og Rønning fikk dermed 45 minutter i den første kampen.

Søndag startet Rønning på benken, og kom inn fra starten av andre omgang da Norge spilte 1-1 mot Danmark på Askim stadion.

Norge G18 er ubeseiret så langt i år. EM-kvalifiseringen starter i november, og før den tid skal laget spille en turnering i Romania i oktober.

Hilmir Rafn Mikaelsson startet på topp for Island U21 som tok en sterk 4-2-seier mot Danmark på fredag. Og KBK-spissen var svært delaktig i at Island fikk overtaket i kampen. På stillingen 2-2 kom Mikaelsson alene gjennom, og ble felt innenfor 16-meteren. Straffesparket satte Kristall Ingason i mål til 3-2.

Tirsdag kveld var det ny kamp for Hilmir Mikaelsson og Island U21. KBK-spissen var igjen i startoppstillingen, men denne gangen ble det 1-2-tap mot Wales i sterk vind på Vikingsvollur. Begge kampene var en del av kvaliken til U21-EM 2025.

Hilmir Rafn Mikaelson startet begge kampene for Island U21. Foto: NTB

Aron Benjaminsen er bare 16 år, men kantspilleren ble tatt ut i troppen til Færøyene G19 som spilte to privatlandskamper i Spania.

Og der gjorde han sakene sine svært bra! Benjaminsen scoret mot Skottland, der Færøyene ledet etter en times spill. Skottene snudde kampen og vant til slutt 5-3.

Færøyene slo tilbake mot Turkmenistan på mandag. Benjaminsen scoret to mål på hodet da Færøyene vant 3-1. Kvalifiseringen til U19-EM kommer i gang i november.