Tufekcic klar for KBK

David Tufekcic (20) kommer på lån til Kristiansund Ballklubb.

Kristiansund Ballklubb har blitt enig med Sportsklubben Brann om en låneavtale for David Tufekcic.

– Det er en god mulighet, så jeg har lyst til å prøve og ta sjansen som åpner seg her, sier han.

Tufekcic kan hentes utenom overgangsvinduet gjennom den nasjonale utlånsordningen som gjelder norske spillere mellom 18 og 22 år, og er spilleklar for KBK når Eliteserien starter opp igjen borte mot Odd 28. juni. Men først blir det treningskamp mot nettopp Brann i Bergen fredag 21. juni.

david1.jpg
David Tufekcic kommer til KBK på lån fra Brann.

Åtte mål på ti kamper

Kantspilleren hadde sin første trening med KBK på søndag, da laget møttes til første fellestrening etter sommerpausen.

– Alle guttene er veldig hyggelige, så jeg tror ikke det blir vanskelig å komme inn i gruppen. Alle har tatt meg veldig godt imot, sier Tufekcic.

Den nye KBK-spilleren har scoret åtte mål på ti kamper for Brann 2 i PostNord-ligaen denne sesongen.

– Han er en av dem med flest målpoeng i PostNord-ligaen i år. En spennende spiller som har bra driv og er god én-mot-én, sier Eirik Hoseth, sportslig leder i Kristiansund Ballklubb.

david4.jpg
David Tufekcic har gjennomført to treninger med KBK siden oppstarten av fellestreningene på søndag.

Tufekcic er høyre kantspiller med en god venstrefot. På grunn av at Franklin Daddys Boy Nyenetue nylig er operert og blir ute av spill i noen uker, trenger KBK å få inn en spiller med lignende kvaliteter.

– Det er en god mulighet for ham til å bli kjent med KBK og vise seg fram, og en god mulighet for oss til å bli kjent med ham. Han har utvilsomt et potensial, og det er de profilene vi ser etter. De finnes i OBOS-ligaen og i PostNord-ligaen, sier Hoseth.

Én eliteseriekamp

Den nasjonale utlånsordningen er fleksibel for begge lag og for spilleren, og blir løpende evaluert. Varigheten på en slik låneavtale kan være alt fra noen uker til hele sesongen. I fjor kom Marius Broholm, Mikkel Ceìde og Elias Myrlid til KBK gjennom denne ordningen.

Tufekcic startet fotballkarrieren i Gneist, før han gikk til Fyllingsdalen i 2021. Han kom til Brann før 2022-sesongen, og har spilt én eliteseriekamp for de rødkledte – mot Sarpsborg i mai 2023.