Uavgjort i fartsfylt homecoming-kamp

Det ble masse underholdning og et offensivt KBK-lag da det endelig var eliteseriefotball i Kristiansund igjen.

Det endte 2-2 mellom Kristiansund BK og FK Haugesund etter scoringer av Kristian Lien og Jesper Strand Isaksen.

KBK tok imot Haugesund i den første kampen hjemme på Nordmøre stadion på tre måneder. 3927 tilskuere kjøpte billett til homecoming-kampen.

Mike Lansing startet som vanlig i mål for KBK. Kaptein Dan Peter Ulvestad var tilbake i startoppstillingen, og spilte i midtforsvaret sammen med Marius Olsen. Mikkel Rakneberg og Håkon Sjåtil startet på backene, med Erlend Segberg, Ruben Alte og Jesper Strand Isaksen på midtbanen.

I fronttrioen fikk David Tufekcic en ny sjanse fra start sammen med Kristian Lien og Oskar Siira Sivertsen.

KBK scoret på kampens første sjanse etter 14 minutter. Erlend Segberg slo ballen fint ut mot høyresiden til Håkon Sjåtil. Han la videre til David Tufekcic, som la inn med venstrefoten. På bakerste stolpe ventet Kristian Lien, som headet inn 1-0 i sin første KBK-kamp på Nordmøre stadion!

KBK kunne juble for en tidlig scoring. Foto: Terje Stamnes

Haugesund hadde noen langskudd, men var aldri farlig før etter 38 minutter. Bortelaget kom seg framover på venstresiden, og innlegget havnet hos Sander Håvik Innvær som satte inn 1-1 på halvspretten på bakre stolpe.

Rett etterpå fikk Kristian Lien et annullert mål for offside. Han vendte opp på 20 meter og banket ballen helt oppe i kryssetstanga og inn, men dessverre ble det ikke tellende scoring. Dette hadde nok vært årets mål på Nordmøre om det hadde stått.

Lien fikk en ny god sjanse inne i 16-meteren rett før pause, men sleivet litt i avslutningen og skuddet trillet utenfor.

Det sto 1-1 til pause. Men 45 sekunder ut i andre omgang tok KBK ledelsen igjen. Mikkel Rakneberg gikk fram med ballen på venstresiden og la lavt inn i feltet. Der kom Jesper Strand Isaksen på et perfekt løp inn i boksen og ekspederte inn 2-1!

Jesper Strand Isaksen satte inn 2-1 for KBK. Foto: NTB

Seks minutter senere kom Dan Peter Ulvestad nær scoring. KBK hadde frispark på høyresiden, og Sivertsens innlegg traff kapteinen, som headet utenfor.

Rett etterpå testet Kristian Lien skuddfoten igjen, og keeper Egil Selvik måtte slå ut til corner.

KBK hadde initiativet i denne perioden, og Haugesund skapte veldig lite. Men i stedet for at KBK fikk scoring nummer tre, så fikk Julius Eskesen drømmetreff fra langt hold etter 74 minutter. Haugesund-spilleren satte inn 2-2 limt oppe i krysset til venstre for Michael Lansing.

KBK gikk for scoring, men det var FKH som fikk en kjempesjanse etter 86 minutter. Mikkel Rakneberg skled, slik at bortelaget var alene gjennom med Michael Lansing. Men vinkelen ble for spiss, og KBK-forsvaret ryddet unna.

Mot slutten ble det en svært åpen fotballkamp, og begge lag ville vinne. Men ingen klarte å score, og det endte 2-2 på Nordmøre stadion.