– Det betyr ekstremt mye for spillerne

Gatelagsfotballen sparer samfunnet for 638 millioner kroner i året. For den enkelte spiller betyr det mye å oppleve mestring, samhold og å ha faste treninger.

Bildet øverst: KBK- og AaFK-spillerne takker hverandre for kampen i en turnering på KFK-banen tidligere i år.

Noen er allerede i gang med ballen i føttene, mens andre trasker inn på banen med fotballsko og kaffekopp i hånd. To ganger i uka møtes de ved Nordmøre stadion for å trene, spise og snakke sammen.

Kristiansund Ballklubb startet eget gatelag høsten 2020. I tillegg til treningene mandager og torsdager gjennom hele året, deltar KBKs gatelag i både regionale og nasjonale turneringer mot andre gatelag.

– For spillerne betyr det ekstremt mye å komme til en plass hvor man hører navnet sitt masse, blir tatt på alvor og blir tatt inn i noe av det stolteste som byen har å by på. Man føler mestring, man blir sett og holder seg i aktivitet. I tillegg man får spise lunsj, kan snakke med folk og blir fulgt opp på flere ting enn bare fotball. Det er utrolig betydningsfullt, sier Morten Giæver.

Se video:

Den tidligere fotballspilleren jobber som prosjektleder i Fotballstiftelsen, som er paraplyorganisasjonen for de 31 gatelagene i Norge. Mandag denne uken var han på besøk i Kristiansund, og deltok selv på gatelagets trening i BDO-hallen.

– Det er en nydelig gjeng! Det jobbes veldig godt med gatelaget her i Kristiansund, så det er alltid hyggelig å være her, sier Giæver.

– Åpner muligheter

Å få være en del av gatelaget er viktig for den enkelte, som opplever mestring og samhold i hverdagen. Samtidig har det en stor effekt for samfunnet, viser en rapport som Oslo Economics publiserte i slutten av september.

I rapporten er det beregnet at gatelagsfotballen trolig sparer samfunnet for 638 millioner kroner i året.

– Gatelagene betyr mye personlig for hver enkelt spiller, men dette forteller oss at det også betyr mye for økonomien i hele Norge, sier Giæver.

– Det er jo svimlende summer, men vi som jobber med dette er ikke overrasket. For hver person som havner utenfor, koster det samfunnet mye penger. For hver person gatelagene kan hjelpe tilbake til et verdig liv, sparer det tilsvarende mye, sier Arne Knoph, daglig leder i Fotballstiftelsen, om tallene.

KBKs gatelag er først og fremst et dagtilbud for rusavhengige og personer med utfordringer knyttet til psykisk helse som liker å spille fotball og ha det kjekt som lag. Gatelaget kan også være en arena for arbeidstrening og ett steg nærmere ordinært arbeid.

– Gatelagene endrer menneskers liv. Spillerne opplever mestring, struktur og en sterk følelse av felleskap. De går fra utenforskap og en utfordrende hverdag, til rutiner og mening i byens fotballstolthet. Det åpner så mange nye muligheter, sier Knoph.

Effekt for pårørende

Det er andre gang Oslo Economics måler hvor mye penger gatelagene sparer samfunnet for, og i år har de også sett på effekten overfor spillernes nærmeste. Det å være pårørende til en som sliter med rusutfordringer, gir en «medavhengighet» som ofte får store konsekvenser for familie og nære venners liv.

Det er beregnet at den samlede årlige gevinsten for pårørende er 127 millioner kroner.

– Gatelagsfotball er sannsynligvis landets mest effektive tiltak for mennesker med sammensatte problemer. Svært få andre tiltak greier å finne virksomme tiltak for den aktuelle gruppen mennesker, uttaler Lars Ueland Kobro, seniorforsker ved Universitetet i Sørøst-Norge i den nye rapporten.

Les mer om KBKs Gatelag i denne artikkelen

Se mer om Oslo Economics-rapporten her