Brystkreftforeningen er maskoter på KBK-kamp

22 kvinner skal gå ut på banen sammen med spillerne på søndag. Mange av disse er medlemmer i Brystkreftforeningen.

I søndagens kamp mellom Kristiansund BK og Strømsgodset skal KBK spille i rosa drakter. Dette er draktdesignet som vanligvis brukes av KBK Kvinner i 3. divisjon.

Det blir også en annerledes vri på innmarsjen. Vanligvis er det barn som går ut på banen sammen med spillerne, men maskotene på akkurat denne kampen er 22 voksne kvinner, der flertallet er fra den lokale Brystkreftforeningen.

– Vi er en gjeng fra 50 år til godt opp i 80-årene som skal være maskoter. Det blir veldig spennende, veldig spesielt og vi gleder oss, sier Mariann Løvik, leder for Brystkreftforeningen Kristiansund og omegn.

Se videointervju her:

Da henvendelsen kom fra KBK, ble den mottatt med stor iver hos Brystkreftforeningens medlemmer.

– Jeg var litt spent da jeg begynte å spørre de andre, men det gikk veldig fort å få med seg damene! Veldig mange av oss er på KBK-kampene, vi har sesongkort og prøver å være her på hver hjemmekamp. For noen blir det den første kampen de er på, så vi håper de blir med videre også senere, sier Løvik.

Som maskoter deltar også andre kvinner som ikke har tilknytning til brystkreftsaken.

Oktober er kjent som den rosa måneden, og gjennom ulike aktiviteter samles det inn penger til forskning på brystkreft. Rosa sløyfe-aksjonen markeres over hele verden, og i Norge er det Brystkreftforeningen og Kreftforeningen som står bak.

– Vi prøver å få byen farget rosa. Varden er alltid rosa, og folk er flinke selv til å bruke LED-lys til å sette på rosa lys i oktober. Som bankene, Lossiusgården, Campus, Helsehuset og så videre.

KJØP BILLETTER TIL KBK–STRØMSGODSET HER!

Og nå blir det altså rosa hjemmedrakter for KBK i kampen mot Strømsgodset.

– Det synes jeg er kjempebra! Det er så bra at KBK tar tak og fokuserer på saken, og hjelper oss å vise den fram. Neste gang kan det være din mor, din søster, din kone som blir rammet, og da er det kjempeviktig at vi får fokus på det, og klarer å få inn penger til forskningen. Vi er veldig stolte av at KBK gjør dette for oss, sier Løvik.

Rett etter kampslutt legges de kampbrukte KBK-draktene ut i en auksjon, og overskuddet av salget går til Rosa sløyfe-aksjonen. 18 unike drakter blir tilgjengelig – vi legger ut draktene til alle utespillerne som er i kamptroppen. Det er fastpris på 1.500 kroner for hver drakt, og det er førstemann til mølla som gjelder.

Alt dette vil skape en fin markering av at oktober er Rosa sløyfe-måned! Mer info om draktauksjonen finner du her.