Ellevill statistikk mot Sandefjord

7–1–0. Det er de utrolige tallene for KBK i hjemmekamper mot Sandefjord.

Bildet: Daouda Bamba har nettopp satt inn 3-2, og dommeren blåser av kampen mellom KBK og Sandefjord 30. oktober 2016. Overtidsscoringen gjorde at KBK gikk forbi Sandefjord på tabellen og tok seriegullet i OBOS-ligaen. Foto: NTB

Kristiansund Ballklubb har statistikken med seg foran «20-kronerskampen» lørdag 5. oktober:

KBK og Sandefjord har møtt hverandre i Kristiansund åtte ganger, og det har endt med sju KBK-seire og én uavgjort!

Sandefjord har aldri klart å vinne på Nordmøre, og har både rykket ned fra Eliteserien og tapt seriegullet i 1. divisjon på målstreken i kamper spilt i Kristiansund.

Det nærmer seg fulle tribuner på lørdagens kamp: KJØP BILLETT FOR KUN 20 KR TIL KBK–SANDEFJORD HER!

Ble seriemester

Den første kampen mellom lagene ble spilt 5. mai 2013, i KBKs debutsesong i 1. divisjon. Vi vant 1–0 etter scoring av Tor Erik Torske, tidenes mestscorende KBK-spiller. Andreas Hopmark var for øvrig også i startelleveren den gang.

Året etter ble det 1–1, igjen med Torske på scoringslisten. I 2015 møttes ikke lagene, siden Sandefjord var i Eliteserien.

I 2016 var det en ren seriefinale mellom KBK og Sandefjord. Begge lagene hadde allerede sikret opprykk, og Sandefjord ville ta seriemesterskapet med minst uavgjort mot KBK i Kristiansund. KBK ledet 2–0, men Peter Kovacs utlignet for Sandefjord i det 90. minutt. I en utrolig avslutning på kampen satte Daouda Bamba inn 3-2 fem minutter på overtid, og dermed var KBK seriemester i 1. divisjon!

Aliou Coly scoret det første målet i seriefinalen i 2016. Foto: NTB
Rocky Lekaj, Daouda Bamba og resten av KBK feiret seriegull og opprykk på Rådhusplassen etter 3-2-seieren mot Sandefjord. Foto: NTB

Målrike kamper

Og i årene som fulgte fortsatte KBK å vinne 3–2 mot Sandefjord.

I KBKs debutsesong i Eliteserien i 2017 ledet vi 2–0 etter scoringer av Daouda Bamba og Torgil Gjertsen den første halvtimen. Sandefjord utlignet til 2–2, der Flamur Kastrati kom på scoringslisten for gjestene. Men Sverre Økland sikret hjemmeseier for KBK med sin 3–2-scoring 20 minutter før slutt.

Før KBK–Sandefjord i 2017 tok publikum på seg Spiderman-masker for å markere Daouda Bambas målfeiring mot Molde runden før. Foto: NTB

I 2018 spilte Kastrati i KBK-trøya. Han måtte ut midtveis i førsteomgangen, og det var bortelaget som tok ledelsen. Sondre Sørli utlignet for KBK, og deretter scoret Dan Peter Ulvestad to mål(!) før Sandefjord fikk en redusering på slutten. Med KBK-seier var det klart at Sandefjord rykket ned, og lagene møttes ikke i 2019.

KBKs seier i 2018 beseglet Sandefjords skjebne. Bortelaget måtte ta turen ned en divisjon. Foto: NTB

I 2020-sesongen var det Sandefjord som kom best i gang på Nordmøre stadion og tok ledelsen ved Sivert Gussiås etter fem minutter. Bortelaget ledet i 70 minutter før KBK endelig fikk ballen i mål. Bendik Bye, Olaus Skarsem og Amahl Pellegrino sørget for at det endte 3–1.

Amahl Pellegrino satte inn 3-1 for KBK i 2020-sesongen. Foto: NTB

Det ble en ny KBK-seier i 2021. Det sto 0–0 til pause, men Christoffer Aasbak og et selvmål gjorde at det endte 2–0.

Christoffer Aasbak feirer 1-0-scoringen i 2021. Foto: NTB

Også i 2022-sesongen, da KBK rykket ned fra Eliteserien, ble det hjemmeseier mot Sandefjord. Lagene møttes i Kristiansund på høsten, da KBK kjempet for å sikre nok poeng til fornyet plass. Mål av Faris Pemi Moumbagna, Brynjólfuyr Willumsson og Liridon Kalludra sørget for 3–1-seier til KBK.

Pemi Faris Moumbagna scoret ett av målene i lagenes foreløpig siste møte i Kristiansund. Foto: NTB

Det koster bare 20 kroner å få med seg årets kamp mot Sandefjord på Nordmøre stadion! I anledning av at Smølabonan er i byen for 20. gang, har KBK satt ned billettprisen til 20 kroner. Vi ønsker oss et fullsatt stadion som heier KBK fram til en ny hjemmeseier mot Sandefjord!

KJØP BILLETTER FOR 20 KR TIL KBK–SANDEFJORD HER!