Ett poeng i Skien

Det endte 1-1 i KBKs første kamp etter sommerpausen i Eliteserien.

Hjemmelaget Odd hadde ballen mest og skapte flest sjanser, og KBK kan være fornøyd med å ta med seg ett poeng fra fredagens kamp på Skagerak Arena.

Heine Gikling Bruseth sendte KBK i ledelsen i første omgang, men Odd fikk utligningen ved Mikael Norø Ingebrigtsen midtveis i andre omgang.

Milepæl for Hopmark

Andreas Hopmark kom inn i startelleveren siden Dan Peter Ulvestad var ute med skade, og dette var Hopmarks 339. kamp for KBK! Det betyr at han tangerte klubbrekorden til Liridion Kalludra for flest spilte kamper.

Lansing startet i mål, Sjåtil og Rakneberg var på backene og Hopmark og Jarl i midtforsvaret. På midten startet Bruseth, Isaksen og Alte, mens trioen på topp som vanlig var Sivertsen, Guèye og Mikaelsson.

NTB_nrj5es6AJAQ.jpg
Andreas Hopmark spilte sin kamp nummer 339 for KBK, og tangerte klubbrekorden til Liridon Kalludra. Foto: NTB

Pape Guèye gikk ned inne i Odds 16-meter etter ett minutt, men det ble bare utspill fra mål.

Fem minutter senere fikk Odd en kjempesjanse, da Ole Erik Midtskogen banket ballen i tverrliggeren etter godt spill fra hjemmelaget.

Det var Odd som hadde ballen mest, og etter 24 minutter ble Josef Brian Baccay felt innenfor 16-meteren av Håkon Sjåtil. Straffesparket satte Espen Ruud utenfor mål, og dermed sto det fortsatt 0-0.

NTB_xBDtrTsha74.jpg
Sebastian Jarl og alle andre i KBK kunne juble da Espen Ruud satte straffesparken utenfor. Foto: NTB

Ting fungerte dårlig for KBK, og etter halvtimen la Amund Skiri om til 5-3-2, der Mikkel Rakneberg ble flyttet inn som venstre midtstopper, og Håkon Sjåtil og Oskar Sivertsen tok vingbackposisjonene.

Det ga raskt effekt. Jesper Strand Isaksen gjorde en god jobb på høyrekanten, og la inn i feltet. Sivertsen tok imot på venstresiden, og la videre ut til Heine Gikling Bruseth midt utenfor 16-meteren. Gjemnesingen fyrte av med én gang, og ballen gikk i nota bak André Hansen på KBKs første målsjanse i kampen. 1-0!

NTB_solZaMbUnqs.jpg
Heine Gikling Bruseth satte inn 1-0 for KBK i første omgang. Foto: NTB

Det ble et mer positivt KBK-lag det siste kvarteret av omgangen, og både Isaksen og Guèye kom seg til gode muligheter. 1-0 sto seg til pause.

Åtte minutter ut i andreomgangen fikk KBK sjansen til å doble ledelsen. Ballen ble vunnet høyt oppe på Odds halvdel, og Hilmir Mikaelsson spilte fram Bruseth inne i feltet. Midtbanespilleren forsøkte å legge inn på første touch med høyrefoten, men det ble i stedet en slags chip som skrudde over mål og havnet på nettaket.

Like etter ble Christoffer Aasbak byttet inn for Oskar Sivertsen, og Mikkel Rakneberg tok en mer vant plass på venstre vingback, mens Aasbak gikk inn som venstre midtstopper.

Fortjent utligning

Etter en drøy times spill fikk Odd to gode muligheter på kort tid. Først måtte Michael Lansing dra fram en feberredning på en heading, og slo til corner. Rett etterpå headet Toni Miettinen utenfor fra kort hold.

Da 68 minutter var spilt kom Odd-scoringen. KBK fikk ikke ryddet unna i feltet, og Mikael Norø Ingebrigtsen satte inn 1-1 via stolpen.

NTB_bbt6tfFxeK4.jpg
Skuddet fra Mikael Norø Ingebrigtsen var utagbart for Michael Lansing. Foto: NTB

Tre minutter senere vant Hilmir Mikaelsson en duell på midtbanen, og tok med seg ballen framover. Han skubbet unna også neste Odd-forsvarer, og kom til avslutning fra skrått hold, men skuddet gikk utenfor.

Det holdt på å gå galt i KBK-forsvaret med et kvarter igjen å spille. Lansing skulle sende ballen langt opp, men traff leggen til Andreas Hopmark slik at den landet rett til Ole Erik Midtskogen. Skuddet fra Odd-spissen gikk over mål.

David Tufekcic fikk sin KBK-debut etter 80 minutter, da han kom inn for målscorer Heine Bruseth. Senere kom også Leander Næss Alvheim og Haakon Haugen inn for KBK.

Nettopp Tufekcic fikk kampens siste sjanse. KBK kontret og kantspilleren prøvde å dra seg forbi Odd-keeper Hansen, men den tidligere landslagskeeperen lot seg ikke lure.

Kort tid etter blåste dommeren av kampen, og det endte med poengdeling og 1-1.