Heine solgt for rekordsum

Heine Gikling Bruseth (20) blir KBKs største spillersalg noensinne. Midtbanespilleren har fullført overgangen til Orlando City SC i USA.

Kristiansund Ballklubb og Orlando City Soccer Club kom i forrige uke til enighet om en overgang for Heine Gikling Bruseth.

Nå har han gjennomført medisinsk test i USA og alle formaliteter har kommet på plass. Dermed blir Heine Orlando City-spiller, og fortsetter karrieren i amerikanske Major League Soccer.

Overgangssummen er konfidensiell, men KBK kan opplyse om at dette er den største overgangen økonomisk sett i klubbens 21 år lange historie.

– Heine er en spiller med et høyt potensial som blir spennende å følge videre. Han har et internasjonalt snitt med sin teknikk, spilleforståelse, overblikk og eleganse. Sportslig sett skulle vi gjerne hatt ham lengre i KBK, men det handler om å skape verdier for klubben og å bygge videre på nye spillere. Heine ønsket også å gripe denne muligheten nå. Det er kjekt for KBK at vi har en egenutviklet spiller fra Nordmøre som tar et slikt steg. Det gjør at det legges igjen penger her lokalt som skal brukes til å utvikle den neste Heine, sier Eirik Hoseth, sportslig leder i Kristiansund Ballklubb.

Heine Gikling Bruseth jubler for KBK-seier mot Sarpsborg 08 tidligere denne sesongen. Foto: Terje Stamnes

Heine Gikling Bruseth startet karrieren i CFK, og kom til Kristiansund Ballklubb i 2018. Han signerte proffkontrakt med KBK sommeren 2021, og skrev under på en ny kontrakt i mai 2023.

Midtbanespilleren fra Gjemnes debuterte i Eliteserien mot Sandefjord 4. september 2022. Tidligere den sesongen var han utlånt til Levanger i PostNord-ligaen. Bruseth imponerte i treningskampene vinteren 2023, og fikk gjennombruddet i OBOS-ligaen samme år. Han spilte U19-EM for Norge i fjor, og i år har han tatt steget videre til U21-landslaget.

Denne sesongen har Bruseth spilt 15 kamper og scoret to mål i Eliteserien. Til sammen ble det 44 kamper i mørkeblått for den tekniske midtbanespilleren.

Kristiansund Ballklubb ønsker Heine lykke til i Orlando og MLS!

I 2018 vant Heine Gikling Bruseth Dana Cup i KBK-trøya, sammen med blant andre Oskar Siira Sivertsen og Max Normann Williamsen.
Heine Gikling Bruseth har representert Norge på G19-, U20- og U21-nivå. Foto: NTB