Klare for regionscup på hjemmebane

For første gang skal Gatelaget i KBK ta imot andre klubber til regionscup i Kristiansund.

– Dette er sosialt og trivelig, og det gir god inspirasjon til å se hvor god man kan bli, sier Edvard Warvik.

Han er en av spillerne på KBKs gatelag. Mandag hadde laget den ene av sine to ukentlige treninger på KFK-banen. Warvik er ivrig og synes det godt kunne vært flere økter i uka.

– Jeg går egentlig og tripper rundt fra mandag til torsdag, og så fra torsdag til mandag igjen, sier han.

Kommende torsdag blir ekstra spesiell. Da kommer Rosenborg, Ranheim, Molde og Aalesund til Kristiansund for å møte KBK i regionscup for gatelag. Det er aller første gang at vi er vertskap for denne typen turnering hvor det er rene gatelag fra regionen som møtes.

Jimmi Christian Hansen er allerede klar på hvem han helst ønsker å sikre seg seier mot.

– Vi håper å slå Ranheim. Det har blitt erkerivalen! De har vært en sterk motstander for oss, og er på et nivå som egentlig er høyere enn gatelag, sier han.

gatelag2.jpg
Edvard Warvik (til venstre) og Jimmi Christian Hansen gleder seg til regionscupen på torsdag.

Både Edvard og Jimmi har spilt på KBKs gatelag i to år. Også for Jimmi er treningene en viktig del av uka.

– Det gir lyst til å stå opp og begynne å gjøre ting, sier han.

– Vi skal ha det artig

Begge har deltatt på flere turneringer for KBKs gatelag, som nasjonal cup, gatelagscuper med bedrifter og regionscuper som er blitt arrangert andre steder. Nå gleder de seg ekstra til å ta imot gatelagene her i Kristiansund.

– Det er hjemmebane, og det blir litt annerledes nå. Det er ekstra sosialt når det er turnering, da bruker vi å avslutte med felles middag. Vi skal ha det artig, sier Edvard.

– Turneringene gir oss utfordringer som vi ikke møter på når vi bare trener selv, legger Jimmi til.

gatelag3.jpg
Trym Brakstad (til høyre) er ny trener for Gatelaget.

Regionscupen på torsdag starter med innmarsj og presentasjon av lagene klokken 13. Deretter skal alle de fem lagene spille mot hverandre i sjuerfotball utover ettermiddagen (se oppsett nederst i saken).

Premieutdelingen skjer klokken 17, og deretter skal alle gatelagene ha felles middag på Møre Drift VIP på Nordmøre stadion.

Trenerskifte

Trym Brakstad har nå overtatt som trener for Gatelaget. Mandag var både han og avtroppende trener Eirik Andersen på plass da laget trente på KFK-banen.

I midten av juni skal KBKs gatelag delta i nasjonal turnering i Bergen. Der stiller alle gatelagene som er organisert gjennom Fotballstiftelsen.

Kristiansund Ballklubb startet sitt Gatelag høsten 2020, som et tilbud for alle som har eller har hatt utfordringer knyttet til rus og eller psykisk helse. KBKs gatelag er et samarbeidsprosjekt mellom Fotballstiftelsen, Kristiansund kommune og Kristiansund Ballklubb.

gatelag1.jpg
Foran fra venstre: Harald Slatlem, Edvard Warvik, Jimmi Christian Hansen, Jan Nydal, Øyvind Halset og Ruben Henriksen. Bak fra venstre: Andreas Phillips, Roger Olsen, Johan Kollmann Johansen, Aina Grønseth, Marianne Bjellvåg og Maria Ellingsen.

Gatelaget er først og fremst et dagtilbud for rusavhengige i Kristiansund og omegn som liker å spille fotball og ha det kjekt som lag. Det kan også være en arena for arbeidstrening og et steg nærmere ordinært arbeid.

Slik spilles kampene

Kampoppsett regionscup i Kristiansund (det spilles på to baner samtidig):

• 13.30: Molde-Rosenborg og Kristiansund-Ranheim
  • 14.15: Aalesund-Kristiansund og Ranheim-Molde