Lien til KBK

Kristian Strømland Lien (22) kommer på lån fra nederlandsk fotball.

Kristiansund Ballklubb og FC Groningen har kommet til enighet om en låneovergang for Kristian Lien. Midtspissen skal spille for KBK resten av 2024-sesongen.

– Det føles veldig bra! Jeg tror det blir en fin høst, og jeg gleder meg til å komme i gang. Det er veldig deilig å få dette på plass, sier Lien.

Spissen har hatt en god samtale med trener Amund Skiri, og mener han vil passe godt inn i KBK.

– Måten vi spiller på passer meg veldig bra, og jeg føler jeg kan tilføre laget noe nå i høst. Jeg har spilt mot KBK før, og du vet hva du får. Det er trøkk og folk som gjør alt de kan – ett hundre prosent. Det vil passe meg veldig fint.

Sesongoppkjøringen i Nederland startet 25. juni, og Lien kommer til Kristiansund med mye trening og flere treningskamper i bagasjen.

– Jeg føler meg veldig bra. Jeg er klar for å bidra allerede fra helga, sier han.

Var toppscorer i OBOS-ligaen

Lien leverte en enorm vårsesong for Mjøndalen i OBOS-ligaen i 2023, og scoret 13 mål på 17 serie- og cupkamper. Dette gjorde at han ble hentet av den nederlandske klubben FC Groningen i fjor sommer. Der har det blitt mindre spilletid, og sørlendingen gleder seg nå til å vise seg fram i Kristiansund.

FC Groningen er klubben som nylig kjøpte Brynólfur Willumsson fra KBK, og er nyopprykket til den nederlandske Æresdivisjonen.

– Kristian Lien er hardtarbeidende, bra i boksen og scorer mye mål. Han er en fin type som vi tror vil passe veldig godt i KBK. Vi har en spillestil som han er kjent med, så han kan komme inn og gjøre en god jobb med én gang, sier Eirik Hoseth, sportslig leder i Kristiansund Ballklubb.

Har vært i kikkerten til KBK lenge

Kristian Lien startet karrieren i 4. divisjon med Flekkefjord, og ble hentet av Start i 2018. Gjennombruddet kom da han tok et steg ned igjen, til Fløy-Flekkerøy i PostNord-ligaen. Våren 2022 satte han inn 12 mål på 16 kamper for sørlendingene, og Lien ble hentet av Mjøndalen i OBOS-ligaen samme år.

Der fortsatte han å score, noe som førte til overgangen til FC Groningen ett år senere. Lien har kontrakt med den nederlandske klubben til sommeren 2027.

– Det er stor etterspørsel etter spisser i markedet nå, og det er flere som har vært interessert i Lien. KBK har sett på ham i lang tid, også før han slo igjennom i Mjøndalen. Da interessen kom fra utlandet ble han for dyr den gangen, men nå får vi han på lån til Kristiansund. Det tror vi blir veldig bra, sier Hoseth.

Kristian Lien får drakt nummer 17 i KBK og er spilleklar til kampen mot Tromsø på søndag. Det er også Erlend Segberg, som ble hentet til Kristiansund på onsdag.