Rønning til KBK

G18-landslagsspiller Adrian Kurd Rønning (18) er klar for spill i Kristiansund.

Kristiansund Ballklubb og Vålerenga Fotball er enige om en overgang for Adrian Kurd Rønning (18).

Han har signert en kontrakt med KBK som varer ut 2027-sesongen, og er spilleklar til søndagens kamp mot Haugesund.

– Det er veldig gøy, dette er noe jeg har ønsket lenge. Jeg synes KBK er en veldig spennende klubb, sier Rønning.

Rønning kom til Kristiansund på fredag og har gjennomført medisinsk test. Lørdag er han med på sin første trening med nye lagkamerater på Nordmøre stadion.

– Som spiller setter jeg laget først, jobber hardt og har lyst til å gå framover. Jeg tror det er gode muligheter for å utvikle seg her i Kristiansund.

Adrian Kurd Rønning er med på lørdagens KBK-trening.

Sportslig leder Eirik Hoseth i KBK beskriver Rønning som en «Kristian Eriksen-type» med høyt energinivå og bra frekvens.

– Han er bare 18 år, men han kan komme inn og bidra i Eliteserien denne sesongen. Dette er en type signering vi ønsker å gjøre i KBK, vi bygger opp med unge, talentfulle spillere, sier Hoseth.

Rønning er i hovedsak indreløper, men kan også spiller i andre posisjoner. Han har til sammen 12 landskamper for Norge på G16-, G17- og G18-nivå.

Denne sesongen har Rønning spilt sju kamper i OBOS-ligaen for Vålerenga, i tillegg til fire cupkamper. Han har fått draktnummer 27 i Kristiansund Ballklubb.

KBKs nysignering skal på ny landslagssamling med Norge G18 i neste uke. Der spiller Norge G18 mot Nord-Irland og Danmark.

KJØP BILLETTER TIL KBK-HAUGESUND HER!