Segberg klar for KBK

Erlend Segberg (27) har signert for Kristiansund Ballklubb.

Midtbanespilleren kommer fra Fredrikstad FK og har spilt over 100 eliteseriekamper i Start, Aalesund og FFK. Segberg har skrevet under på en kontrakt som varer ut året.

– Det føles veldig godt å være her. Da Amund tok kontakt med meg, kjente jeg fra første stund at dette var noe jeg hadde lyst til. Jeg er utrolig glad for å kunne ta på meg den fine KBK-drakta, sier han.

Vinnerskalle

Segberg er en sentral midtbanespiller med god fysikk, løpskapasitet og lederegenskaper. Han liker å balansere laget og bidra både offensivt og defensivt.

Sørlendingen kommer til KBK i sin beste alder som fotballspiller, og kan bidra på laget med én gang. Onsdag er han med på sin første trening med KBK.

– Jeg er en vinnerskalle som elsker å vinne fotballkamper! Jeg synes KBK er et utrolig gøy lag med mange spennende spillere og mye energi i spillemåten, sier Segberg.

es3.jpg
Erlend Segberg signerte onsdag kontrakt med KBK. Foto: Ann Olaug Slatlem

KBKs nysignering har også spilt med flagget på brystet. I 2015 spilte han åtte kamper for Norge G18, sammen med blant andre Julian Ryerson, Patrick Berg og Martin Samuelsen.

– Han er en spiller som har vært i KBKs søkelys tidligere også, så det har handlet om timing og tilgjengelighet. Han vil gi oss mye med sin personlighet og lederskap, og jeg tror han vil passe godt inn i resten av troppen. Erlend er profesjonell, god med ball og flink til å sette fart i pasningsspillet. Nå som Sebastian Jarl er solgt, vil han bli en fin erstatter, sier Eirik Hoseth, sportslig leder i Kristiansund Ballklubb.

Tre opprykk

Segberg begynte karrieren i Start og Vigør. Han debuterte i Eliteserien for Start på Aker Stadion 10. mai 2015 og scoret sitt første mål på øverste nivå året etter.

Start rykket ned i 2016-sesongen, og Segberg var med på opprykk fra OBOS-ligaen i 2017. Han var kaptein for Start første gang han besøkte Kristiansund Stadion i 2018-sesongen, en kamp som endte 1-1 mellom KBK og Start. Sesongen endte med et nytt nedrykk, men Segberg ledet Start til opprykk igjen i 2019.

I 2021 var han klar for nye utfordringer i Aalesund. Der spilte han samtlige kamper i sin første sesong og var med på sitt tredje opprykk fra OBOS-ligaen.

Segberg spilte tre sesonger på Sunnmøre før det ble overgang til Fredrikstad FK før 2024-sesongen. Etter ni eliteseriekamper og tre cupkamper for FFK hentes han nå til Kristiansund.

– Amund kjenner Erlend godt, og vi vet hva vi får. Vi har skrevet kontrakt ut året i første omgang, og hvis det blir en god match kan det selvfølgelig bli forlenget, sier Hoseth.