Status for arbeidet på Nordmøre stadion

Det jobbes for fullt med å få Nordmøre stadion klar til spill igjen.

Målet er at Kristiansund Ballklubb kan spille eliteseriekamp på egen hjemmebane igjen søndag 1. september, når Haugesund kommer på besøk.

Før den tid, er det en del arbeid som skal gjøres for å få Nordmøre stadion i stand etter at underlaget ble ødelagt i vinden torsdag 20. juni.

I første omgang var det viktig å få kontroll på situasjonen og registrere skadene med takstmann. Deretter startet ryddingen av banen i slutten av forrige uke.

Kristiansund Stadion AS har gått for en løsning med å legge vannbåren varme når hele spilleflaten nå skal bygges opp på nytt. Dermed erstattes varmekablene med en mer energieffektiv løsning, som også har mye lengre levetid.

– På kort sikt blir det større kostnader, men det blir billigere på lang sikt, sier Runar Wiik, styreleder i Kristiansund Stadion AS.

Røranlegget med vannbåren varme skal være på plass til 19. august. Deretter legges det nye kunstgresset, og KBKs hjemmebane skal være ferdig i god tid før KBK–FKH 1. september.

– Vi har jobbet for å få god framdrift slik at vi begrenser antall hjemmekamper som skal spilles andre steder, sier Wiik.

KBK har så langt spilt én hjemmekamp på lånt arena i Molde. Kampen vi skulle spilt hjemme mot Sandefjord 21. juli er blitt utsatt til 5. oktober, mens KBK–Lillestrøm blir spilt på Aker Stadion søndag 4. august. Det er foreløpig ikke klart hva som skjer med kampen KBK–Molde som er satt opp 18. august.

NTB_4Eri0DSO_d8.jpg
KBK vant 3-1 mot Sarpsborg 08 i den foreløpig siste kampen på Nordmøre stadion. Vi håper å lage en skikkelig «homecoming»-feiring når KBK møter Haugesund 1. september. Foto: NTB