Viktig hjemmeseier mot Sandefjord

Tre deilige KBK-poeng i lørdagskampen mot Sandefjord!

Kristiansund slo Sandefjord 2-1 etter at Alioune Ndour scoret sine to første mål for KBK. Resultatet gir KBK en god luke ned til bunnlagene, og vi klatrer opp til 9.-plass på eliteserietabellen med seks kamper igjen å spille.

Dette oppgjøret skulle egentlig ha blitt spilt i sommer, men ble utsatt til 5. oktober på grunn av at Nordmøre stadion ikke var klar.

Mikkel Rakneberg og Alioune Ndour, som sto over forrige kamp med småskader, var tilbake i startelleveren. Dermed startet KBK med dette laget: Lansing, Sjåtil, Olsen, Ulvestad, Rakneberg, Segberg, Isaksen, Alte, Sivertsen, Ndour og Lien.

Rundens eneste eliteseriekamp ble spilt mellom Kristiansund og Sandefjord lørdag ettermiddag. Foto: NTB

Kjempemuligheter for begge lag

Ruben Alte brente en kjempemulighet etter seks minutter. KBK spilte seg fint framover, og Alte skulle bare bredside ballen i mål fra fem meter. Men skuddet gikk utenfor.

To minutter senere mistet Sandefjord-keeper Hugo Keto ballen ned i føttene på Kristian Lien, som satte ballen i mål, men dommeren dømte frispark.

Deretter var det Sandefjords tur. Stefan Ingi Sigurdarson skjøt i stanga etter 14 minutter, og ti minutter senere satte samme mann ballen utenfor på nærmest blank goal.

Kampen bølget mye i siste halvdel av førsteomgang. Kristian Lien fyrte av fra 20 meter etter 32 minutter, og keeper måtte gi retur. Lien fikk en enda større sjanse inne i feltet sju minutter senere, men satte ballen utenfor.

Kristian Lien kom til flere sjanser for KBK. Foto: NTB

KBK rakk en siste mulighet på overtid, og Alioune Ndour banket inn sitt første KBK-mål på et langskudd! Det sto 1-0 til pause.

Knallstart på andre omgang

Fem minutter ut i andre omgang satte Ndour inn 2-0. Mikkel Rakneberg slo et hardt, lavt innlegg fra venstre som gikk helt over til bakerste stolpe. Der sto Ndour, som enkelt satte inn sin andre scoring.

Alioune Ndour kunne juble for sine to første KBK-scoringer. Foto: NTB

Sandefjord fikk reduseringen etter 57 minutter. KBK rotet bort ballen, og Sigurdarson ble spilt gjennom i midten. Denne gangen satte Sandefjord-spissen ballen i mål.

Med 20 minutter igjen å spille ble det virkelig fart i kampen. Kristian Lien kom alene gjennom, og ble felt rett utenfor 16-meteren. Etter en VAR-sjekk ble det gule kortet til Stian Kristiansen omgjort til rødt, slik at Sandefjord ble redusert til ti mann.

Dommer Rohit Saggi ga først gult kort, men omgjorde avgjørelsen til rødt kort til Stian Kristiansen. Foto: NTB

Det kokte på Nordmøre stadion da Oskar Siira Sivertsen satte frisparket i tverrliggeren. Jesper Strand Isaksen kom til to gode muligheter kort tid etter, og KBK jaktet virkelig mål nummer tre.

Sandefjord forsøkte seg også, men bortelaget klarte ikke å sette KBK-forsvaret på særlige prøver. Etter fem minutter overtid kunne publikum juble for 2-1 og hjemmeseier!